De snelste treinen ter wereld

De ranglijst laat zien dat landen in Azië de weglopende leiders zijn als het gaat om hogesnelheidstreinen. Japan domineert met zijn ongelooflijke topsnelheid van 600 km/u. Fascinerend. Frankrijk en Spanje slagen erin de top 5 van de ranglijst te behalen. Sommige Europese landen slagen er zelfs in Aziatische landen te overtreffen in bepaalde aspecten van hogesnelheidstreinreizen. Bijvoorbeeld, als het gaat om de werkingssnelheid, zijn Duitsland, Spanje en Frankrijk gelijkwaardig aan Japan, net achter China, maar boven Zuid-Korea. Meer dan 20% van de bevolking van Oostenrijk en Spanje heeft directe toegang tot hogesnelheidslijnen, op de voet gevolgd door Italië en Duitsland met ongeveer 18%. Ten slotte heeft circa 12% van Nederland, ondanks zijn geringe omvang, toegang tot hogesnelheidstreinen van de Nederlandse spoorwegen. Maar wat ons nog meer interesseert zijn de snelste treinen ter wereld. Hieronder een korte samenvatting.

CRH 380A

De CRH 380A is een hogesnelheidstrein dat is ontwikkeld door de China South Locomotive & Rolling Stock Corporation (CSR). Het is een van de vier treinmodellen die zijn ontworpen voor gebruik bij snelheden van 380 km/ u op de nieuwgebouwde Chinese hogesnelheidslijnen. Het werd vervaardigd door CSD Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock en werd in oktober 2010 op de hogesnelheidsspoorlijn van Shanghai-Nanjing en Shanghai-Hangzhou in gebruik genomen. In december 2010 werd de trein dagelijks op de hogesnelheidsspoorweg Wuhan-Guangzhou in gebruik genomen. De CRH 380A is de wereldrecordhouder in de snelste categorie, met een snelheid van 486,1 km/ u op ‘s werelds langste hogesnelheidslijn in China.

AGV Italo

De AG Italo – de eerste particulier geëxploiteerde hogesnelheidstrein in Europa – is een trein als geen ander, beweert Luca Cordero di Montezemolo, voorzitter van Ferrari en baas van NTV, de firma die de diensten van de staat uitdaagt. En hij heeft een punt. Slanker, sneller, stiller, lichter, de AGV – automotrice à grande vitesse – brengt in passagiersvervoer de technologie achter het wereldsnelheidsrecord van 574,8 km/ u in april 2007. We mogen gerust besluiten dat dit de Ferrari van het spoor is!

Shanghai Maglev

Shanghai heeft de aantrekkingskracht en aandacht van alle mensen in de wereld met zijn moderne, coole maglev-trein. Deze trein rijdt tussen Shanghai Pudong International Airport naar Longyang Road en doet de hele reis slechts in 8 minuten, waardoor het handiger is voor mensen om op tijd het vliegtuig te halen of hen terug van de luchthaven naar het centrum te brengen. Met een topsnelheid van 430 km/ u is deze maglev-trein zeer snel en vertegenwoordigt hij de geavanceerde technologie, wijsheid en creativiteit van de mens.

Harmony CRH2

In 2004 kondigde China het plan aan om een expres spoorwegnetwerk te bouwen. Drie jaar later begonnen commerciële hogesnelheidstreinen op de eerste lijn te rijden, tussen Shenyang en Qinhuangdao in het noordoosten. De bouw van de hogesnelheidslijn Beijing-Shanghai begon in april 2008 en werd drie jaar later in gebruik genomen. De lijn Beijing-Guangzhou, ‘s werelds langste (2298 kilometer) werd in 2012 in gebruik genomen. De Harmony CRH2 is een aangepaste versie van de Japanse “bullet train”. De technologie is afkomstig van Kawasaki Heavy Industries, een van de makers van de Japanse “bullet train”, evenals van Siemens in Duitsland en andere hi-tech zwaargewichten. De trein haalt een topsnelheid van 310 km/ u.